Alternator Voltage Regulator(AVR)
|
ولتاژ رگولاتور بعنوان بخش مهمی از سیستم تحریک ژنراتورهای بدون جاروبک وظیفه تنظیم ولتاژ در ژنراتور را بعهده دارد
ولتاژ رگولاتور با سیم پیچ اصلی استاتور وسیم پیچ تحریک در ارتباط بوده و حلقه کنترل بسته ای را جهت کنترل ولتاژ خروجی ژنراتور با دقتی در حدود 1/5 درصد ایجاد می نماید
معمولا”ولتاژ رگولاتورها ،حفاظتهای کاهش یا افزایش تحریک ،کاهش یا افزایش ولتاژ و اتصال کوتاه در سیم پیچ میدان را نیز انجام می دهند
ولتاژ رگولاتور وظیفه تنظیم توان راکتیو تولید شده توسط ژنراتور را به عهده دارد
ولتاژ رگولاتورهای جدید دارای قابلیتهای بیشتری مانند کنترل توان راکتیو ، تصحیح ضریب توان ، تنظیم نرم ولتاژ و تنظیم ولتاژ براساس نسبت ولتاژ به فرکانس را دارا می باشند
STAMFORD AVR
|
AVR SX460
|
|
AVR SX440
|
|
AVR AS440
|
|
AVR MX321
|
|
AVR MX341
|
|
AVR AS480
|
|
AVR SX421
|
|
LOREY SOMER AVR
|
AVR D510
|
|
AVR R450
|
|
AVR R450-T
|
|
AVR R450-M
|
|
AVR R448
|
|
AVR R449
|
|
AVR R438
|
|
AVR R220
|
|
AVR R221/222
|
|
AVR R230
|
|
AVR R231
|
|
AVR R238
|
|
AVR R241
|
|
AVR R250
|
|
R726
|
|
R731
|
|
202-8634
|
|
MECCALTE AVR
|
AVR SR7
|
|
AVR DSR
|
|
AVR UVR6
|
|
MARELLI AVR
|
AVR M16FA655A
|
|
M25FA600A
|
|
AVR M40FA610/620A
|
|
AVR M40FA640/644A
|
|
AVR M16FA650A
|
|
AVR M40FA620/621A
|
|
MARATHON SERIES AVR
|
SE350/SE250
|
|
DVR2000E
|
|
AMP2000/B527065
|
|
CATTERPILLAR AVR
|
AVR VR6
|
|
SIEMENS AVR
|
6GA2 490-0As
|
|
6GA2 491-1A
|
|
6GA2 492 1A
|
|
پل دیود ژنراتور
استامفورد
|
لوری سومر. مکالته. مارلی. مارکون
|
STAMFORD. LORYSOMER. MAنRELI.MECCALTE.MARCON
|
پل دیودی یا یکسوساز پل، مداری است که با تغییردادن پلاریتهٔ تغذیهٔ ورودی آن، پلاریتهٔ خروجی آن تغییر نمیکند و معمولاً برای یکسوسازی جریا متناوب و به دست آوردن جریانِ مستقیمِ تمامموج استفاده میشود. این مدار نسبت به یکسوسازهای تمام موجی که از ترانسفورماتور سهسر بهره میبرند هزینه و وزن کمتری دارد.
پلهای دیودی را میتوان برای ورودیهای چندفاز متناوب مانند ورودی سهفاز گسترش داد. برای نمونه در یک یکسوساز نیمموج سهفاز از سه دیود و در یک یکسوساز تمامموج سهفاز از شش دیود برای تشکیل پل دیودی استفاده میشود
................................................................................................................................................
وریستور چیست؟
وریستور یک نوع مقاومت الکتریکی است که مقاومت این قطعه با توجه به ولتاژ اعمال شده به دو سر آن تغییر می کند. این قطعه را به نام VDR یا Voltage Dependent Resistor ( مقاومت وابسته به ولتاژ ) نیز می شناسند. این قطعه نیز مانند دیود دارای مشخصه ی ولتاژ-جریان غیر خطی و غیر اهمی است اما برخلاف دیود این قطعه در هر دو جهت جریان عمل می کند و فاقد پلاریته است.در ولتاژ های پایین مقاومت این قطعه بالاست و با افزایش ولتاژ مقاومت این قطعه نیز کم می شود.
از وریستور در مدار های الکترونیکی برای کنترل و حفاظت از قطعات الکترونیکی در مقابل صدمات ناشی از ولتاژ گذرای بیش از اندازه استفاده می شود. زمانی که می خواهید از این قطعه به عنوان محافظ یک قطعه استفاده کنید باید وریستور را به صورت موازی با آن قطعه نصب کنید. با این کار در صورتی که اضافه ولتاژ روی قطعه بیفتد ، مقاومت وریستور کاهش می یابد و جریان زیادی از وریستور می گذرد و جریان از قطعه مورد نظر شما نخواهد گذشت.
..........................................................................................................................................
پل دیود در ژنراتور:
PICKUP سنسور پیکاپ : سنسور القایی و کاربرد آن در دیزل ژنراتور
این سنسور متشکل از یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ بوده ودر فاصله ای بسیار نزدیک به دنده فلایویل قرار می گیرد. عبوردنده فلایویل از نزدیکی سنسور باعث تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ شده و در نتیجه یک ولتاژ متناوب با دامنه ثابت و فرکانسی متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید می گردد.
واحد کنترل الکترونیک سیگنالهای تولید شده توسط سنسور سرعت را گرفته و پس از تغییر شکل سیگنال به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانسی متناسب با تغیرات فرکانس سنسور سرعت از250تا500 هرتز تولید نموده وپس از تقویت آنرا در خروجی ظاهر می کند
محرک سوخت.ACTUATOR
محرک سوخت از یک سیم پیچ دو طبقه فنربرگردان هسته آهنی متحرک و دسته خروجی که به هسته آهنی متصل است تشکیل می گردد. سیم پیچ محرک سوخت را میتوان به دو صورت12و24ولت سربندی نموده. سیگنالهای تولید شده در خروجی واحد کنترل الکترونیک پس از اعمال به محرک سوخت باعث جذب هسته آهنی به داخل سیم پیچ متناسب با پهنای سیگنال خروجی می شود و منجر به حرکت دسته خروجی می گردد . فنر برگردان باعث بیرون راندن هسته آهنی از سیم پیچ در هنگام کم شدن پهنای سیگنال خروجی می شود.
سنسورهای القائی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند و می توانند فرمان مستقیم به مدارات کنترل مثل PLC , CONTROL SPEED یا گاورنر الکترونیکی بدهند .
در دیزل ژنراتورها برای کنترل فرکانس و دور دیزل ژنراتور بایستی دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل بازو بسته شود تا در نهایت در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور دیزل دارای دوری ثابت باشد که در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم . نقش کنترل دور دیزل را گاورنر بعهده دارد که در دو نوع می باشد گاورنر الکترونیکی و گاورنر مکانیکی
این سنسورها در گاورنرهای الکترونیکی جهت کنترل دور دیزل مورد استفاده قرار میگیرند . پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار می گیرد و هرگاه دنده های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می کند خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است پالسی تولید می گردد که گاورنر با توجه به تعداد این پالسها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی (اکچویتر ی) را تغییر می دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می گردد .
TEL:33953461
ریان پیشرو دیزل